نگاهی بر آموزش در روستاهای استان سیستان و بلوچستان

نگاهی بر آموزش در روستاهای استان سیستان و بلوچستان

در بازدیدهای اعضای جمعیت امام علی از مدارس و صحبت با معلمان منطقه‌‌‌ی بلوچستان یکی از مشکلات آموزش در این منطقه کمبود نیروی بومی در تعدادی از روستاها است.

در روستاهایی که امکانات تحصیلی و رفاهی در آن‌ها به نسبت بهتر است معلم‌ها اکثرا بومی همان منطقه هستند، از این رو مدارس این روستاها از نظر کمبود نیرو مشکل کمتری دارند. البته معلم‌ها اکثرا استخدامِ اداره‌ی آموزش و پرورش نیستند و به صورت خریدخدمتی فعالیت می‌کنند و باالطبع از مزایا و تسهیلات کارمندان استخدامی هم برخوردار نیستند. متاسفانه حقوق اندکشان هم ماه‌ها عقب می‌افتد و خبری از امنیت شغلی نیست!

وضعیت در مورد معلم‌های غیربومی کمی متفاوت است و آن‌ها به‌ خاطر مسافت زیاد اغلب مجبور هستند خانواده را در ازای دریافت حقوقی بسیار اندک آن هم هر چند ماه یک بار! ترک کنند، و به امکانات آموزشی که پایین‌تر از هر حداقلی هست بسنده کنند.

در روستای هُنگ که به دلیل شرایط خاص امنیت منطقه و قاچاق سوخت محدویت در رفت و آمد وجود دارد شرایط برای معلم‌ها سخت تر است. با وجود چنین شرایطی معلم هر چه قدر هم دلبسته‌ی بچه‌ها و تدریس باشد به عنوان انسان می‌تواند کم بیاورد! و توانش برای انجام دلسوزانه‌ی مسئولیتش تقلیل می‌یابد.

درنتیجه، کارآیی تدریس و یادگیری به شدت پایین می‌آید و سطح دانش و سواد بچه‌ها اصلا با با پایه‌ی تحصلیشان متناسب نیست و از آنجایی که در بسیاری از این روستاها مدرسه فقط در مقطع ابتدایی موجود است بچه‌ها ناگزیرند در زندگی به سواد خواندن و نوشتن بسنده کنند! با ادامه‌ی این روند خروجی مدرسه دانش‌آموزانی نخواهد بود که خود بتوانند در آینده به عنوان معلم در روستایشان خدمت کنند و زنجیره‌ی معلمان غیربومی را متوقف کنند.

یکی از اعضای جمعیت که به روستای هُنگ سفر کرده بود عنوان می‌کرد که یکی از ریش سفیدان روستا با هزینه‌ی خودش برای معلمی که از جای دیگری به روستا آمده بود اتاقی ساخته و سعی در فراهم کردن شرایطی داشت که معلم در روستایی که موبایل هم آنتن ندارد بماند.

یک چالش مهم دیگر در بحث آموزش نبود کنترل و نظارت درست از سوی آموزش و پرورش بر مدارس به خصوص در روستاهای استان می‌باشد.

در جریان سیل‌هایی که در سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، طبق مشاهدات اعضای جمعیت در مناطق سیل زده، مدارسی که خسارت ندیده بودند و دانش آموزان برای حضور در کلاس آماده بودند بیشتر از ۱۰ روز به دلیل عدم حضور معلم در کلاس تعطیل شده‌بود.

جمعیت امام علی(ع) به عنوان یک سازمان مردم نهاد در شناسایی‌های مناطق مختلف بلوچستان مسائل و چالش‌های موجود از جمله در بحث آموزش را اطلاع رسانی نموده و طی همفکری با اعضای داوطلب بومی به ارائه‌ی راهکار و اجرای پروژه‌های میدانی پرداخته است.

با توجه به شرایط اکنون و شیوع کرونا، که منجر به تعطیلی مدارس گشته است مشکلات و چالش‌های آموزشی برای این مناطق بالطبع چندین برابر خواهد بود چرا که در شرایط حال حاضر که آموزش مجازی و از راه دور تنها راه حل موجود است، با توجه به نبود زیر ساخت شبکه اینترنت در برخی مناطق روستایی این مسیر نیز به بن بست خواهد رسید و در ادامه شاهد ترک تحصیلی کودکان در این مناطق خواهیم بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *