به مناسبت ۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار

 

دنیای امروز را به واسطه‌ی شبکه‌ی عظیم ارتباطات و اطلاعات، دهکده‌ی جهانی می‌دانیم؛ فاصله‌ی بین اتفاق و انتشار کسری از ثانیه است. اخبار به فاصله‌ی چند لحظه در زمینه‌های مختلف در سایت و رسانه‌های مختلف ظاهر می‌شود. در این عرصه، خبرنگاران با تحمل مشقت فراوان به گردآوری اطلاعات و اخبار می‌پردازند.

خبرنگاری حوزه‌ای جذاب و در عین حال پرمخاطره است. این حرفه در خاورمیانه بیش از مناطق دیگر ناملایماتی را برای خبرنگاران به همراه دارد. سرنوشت افراد بی‌گناه بسیاری در منطقه‌ی خون و ظلم و آتش به قلم خبرنگار وابسته است و از این رو این حرفه افرادی را طلب می‌کند که علاوه بر تیزبینی، صداقت و سرعت عمل، شهامت گفتن حقایق را هم داشته باشند.

در کشور ما خبرنگاری و فعالیت مدنی عملکردی دیالکتیک دارند. خبرنگار می‌تواند بلندگوی مطالبات جامعه‌ی مدنی باشد و فعالین مدنی نیز باید مدافع حقوق خبرنگاران باشند. آگاهی جامعه منجر به تقویت نهادهای مدنی می‌گردد و تقویت نهادها متضمن کامیابی جامعه خواهد بود. خبرنگاران نقش بی‌بدیلی در آگاهی‌بخشی به جامعه ایفا می‌کنند.

۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار، روز پاس‌داشت مقام انسان‌هایی است كه برای دستیابی به حقیقت و انتشار اخبار از هیچ كوششی فروگذار نمی‌كنند. بدون شک مراقبت از منافع ملی و مصالح مردم جز با حق‌‌طلبی، شجاعت و صداقت در عرصه‌ی آگاهی ممکن نمی‌شود.

به امید قلمی پویاتر و تواناتر برای خبرنگاران سرزمینمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *